InfraWEB -kelipalvelu laajenee Rovaniemelle
Rovaniemen kaupungissa ollaan uuden kynnyksellä, kun koko kaupungin väylien hoito kilpailutetaan ennen tulevaa talvikautta 2018-2019. Kaupunki haluaa tarjota kuntalaisille käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa mahdollisimman laadukasta kunnossapitoa; siitäkin huolimatta, että tilaajan, kuntalaisen ja urakoitsijan käsitys hyvästä ja huonosta poikkeaa joskus melkoisestikin.
Jotta kunnossapidon laadun toteutumista voidaan arvioida riittävän kattavasti ja määrittää yhteisesti mittarit niin hyvälle, kuin myös huonolle tai edes riittävälle kunnossapidon tasolle, tulee laadun olla mitattavissa yksiselitteisesti. Talvikunnossapidon pistokoeluonteinen laatutarkkailu ei ole riittävän kattavaa tai edes subjektiivisena arviona riittävän luotettavaa määrittämään laadun toteutumista. Keli ja kunnossapidon taso pitää olla mitattavissa tai määritettävissä toistettavilla ja yksiselitteisillä menetelmillä.
Rovaniemellä tilannetta lähdetään kehittämään busseihin asennettavilla kelisensoreilla. Myöhemmin määräytyvän tarpeen perusteella kelisensoreiden dataa täydennetään esimerkiksi kiinteillä keliasemilla tai tiheämmin väyläverkolle asennettavilla edullisemmilla lämpötilamittareilla? Sadantaa aletaan mittaamaan alueellisilla sadantamittareilla, jolloin esimerkiksi lumisateen alkamisajankohta ja määrä on tarkasti mitattavissa ilman subjektiivista tulkintaa. InfraWEB -kelipalveluun liitetään mukaan myös Liikenneviraston keliasemien avoin data.
Suomen Kuntotekniikka Oy seuraa tiiviisti alan kehittymistä, ollen myös mukana kehittämässä metodeja eri kelidatalähteiden yhdistämiseksi ja hyödyn optimoimiseksi. Yhdellä ratkaisulla saadaan tilannekuva vain yhdestä näkökulmasta, useammalla näkökulma laajenee. Tunnistamme kelipalvelun kehittämisessä selkeästi muutaman ”pääsuunnan” mietittäessä kelin ennustamista tulevaisuudessa:
-
- kelitiedon perusta on täsmällinen säätieto ja keliennusteen perusta on täsmällinen säämalli; kaupunkiolosuhteissa 25 km x 25 km hila ei ole riittävän tarkka ja sitä on paikallisesti tarkennettava
- keli muodostuu kadun/ tien pinnalla ja siihen vaikuttaa yhtäältä säätila, toisaalta se mitä johtuu alapuolisesta rakenteesta ja kolmanneksi kadun/ tien dimensiot (pinnan profiili/ geometria/ topografia), puhumattakaan väylän käytöstä
- kolmantena, mutta ei vähäisimpänä tulee tiedostaa se tosiasia, että katu-/ tierakenne ei ole homogeeninen!
Kuntotekniikka on jatkuvassa valmiudessa liittää InfraWEB -palveluunsa hyödynnettäväksi hyväksi havaittuja uusia digitaalisia menetelmiä. Ei kuitenkaan pelkkänä mittaustietona, vaan jalostettuna palveluna, kelipalveluna.